De Belgische motorrijders beginnen aan de laatste maanden zonder lange mouwen. Op zonnige dagen kon je ze op de Belgische wegen tegenkomen: motorrijders in T-shirt en soms zelfs korte broek. Vanaf 1 september is dit verleden tijd.

Vandaag verscheen in het Belgische staatsblad het Koninklijk Besluit van staatssecretaris Schouppe, waarin hij pleit voor het dragen van beschermende kledij op de motor. De motorrijders krijgen nog enkele maanden respijt, want dit KB wordt pas van kracht vanaf 1 september 2011.

Alvorens dit KB werd bekrachtigd, stuitte dit op veel verzet bij de motards. Schouppe pleitte voor reflecterende kledij en dito banden, maar dit werd afgeketst. Wel werd het dragen van een beschermende jas, lange broek, handschoenen en laarzen of bottines weerhouden. Gedaan dus met het zondagse ritje in T-shirt en korte broek. Voor veel motorrijders betekend dit een serieuze uitgave, want beschermende motorkledij is zeker niet goedkoop.

Verder bepaald staatssecretaris Schouppe met dit nieuwe KB ook de regels die voor motorrijders gelden in de file: tussen de file of traagrijdend verkeer doorrijden wordt niet langer als inhalen beschouwd. De motorrijder mag in desbetreffend geval niet harder rijden dan 50 km/u en mag niet meer dan 20 km/u sneller rijden dan het fileverkeer. Het tussen het verkeer laveren moet ook gebeuren tussen de 2 meest linksgelegen rijstroken.

De minimumleeftijd voor een passagier achterop een motor werd opgetrokken tot 8 jaar.

Verder krijgen de steden en gemeenten met dit nieuwe KB ook een wettelijke definitie en een verkeersbord om quad's uit de dorpskernen te weren. Voor de wet is een quad voortaan 'een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor onverhard terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel'.

Motorrijden zal na 1 september niet meer zijn wat het geweest is.